Czy trzeba posiadać konto na portalu, aby złożyć zamówienie?

Rejestracja jest niezbędna, aby dokonywać zakupów w naszym serwisie internetowym.

Dzięki rejestracji będziesz mógł korzystać ze wszystkich udogodnień i akcji promocyjnych, które oferujemy naszym stałym klientom. Wystarczy wypełnić krótki formularz, który znajdziesz klikając w link poniżej:

FORMULARZ REJESTRACYJNY

Czy konto jest aktywne od razu po założeniu?

Po wypełnieniu formularza rejestracyjnego, na wskazany adres e-mail zostaje wysłany link aktywacyjny. Po kliknięciu w link następuje aktywacja konta Użytkownika, po której można już składać zamówienia.

Dlaczego nie otrzymano e-maila z potwierdzeniem założenia konta?

W przypadku kiedy nie dotarł e-mail z linkiem aktywacyjnym proszę się upewnić czy wprowadzony w formularzu adres skrzynki mailowej jest poprawny.

Proszę także sprawdzić skrzynkę czy e-mail ten nie został przekierowany do folderu "SPAM".

W innych przypadkach prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Klienta: 71/736 0 736 lub 509 300 065

Czy dane osobowe są odpowiednio zabezpieczone?

1. Dane dotyczące użytkowników serwisów internetowych Arteprint Sp. z o.o. z siedzibą w Długołęce (adres: ul. Robotnicza 45-47, 55-095 Długołęka), wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców IX Wydziału Gospodarczego Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, pod numerem KRS: 0000455619, numer NIP: 8961533411, numer REGON: 022109872, kapitał zakładowy: 5.000 PLN, zwaną w Regulaminie „SPEED” (dalej zwaną "SPEED"), będącą w odniesieniu do danych osobowych użytkowników administratorem danych osobowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.

2. Zbierane przez SPEED dane osobowe użytkowników przetwarzamy w sposób zgodny z zakresem udzielonego przez użytkownika zezwolenia, Regulaminem serwisu lub na podstawie innych ustawowych przesłanek, legalizujących przetwarzanie danych (przede wszystkim w celu realizacji usług oraz marketingu bezpośrednim naszych produktów lub usług), zgodnie z wymogami prawa polskiego, w szczególności w zgodzie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Zbiór zgromadzonych danych osobowych użytkowników traktowany jest jako wydzielona baza danych, przechowywana na serwerze SPEED, z zapewnieniem właściwej ochrony. Pełen dostęp do bazy danych posiada jedynie niewielka liczba uprawnionych pracowników SPEED zajmująca się administracją bazy. Ponadto ochronę danych osobowych podczas ich przekazywania zapewnia stosowany przez nas protokół bezpieczeństwa SSL (widziany przez użytkownika jako HTTPS). Jako administrator danych osobowych użytkowników wydawanych przez nas serwisów internetowych możemy w drodze umowy powierzać przetwarzanie tych danych innym podmiotom, w tym zagranicznym, w trybie art. 31 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.

3. W celu uzyskania pełnego dostępu do usług oferowanych przez SPEED w wydawanych przez nią serwisach internetowych, niezbędne jest dokonanie przez użytkownika rejestracji poprzez wypełnienie formularza rejestracyjnego. Formularz rejestracyjny może zawierać szereg kategorii obejmujących między innymi dane pozwalające na określenie tożsamości użytkownika (dane osobowe). Jednakże obligatoryjne jest wypełnienie tylko części, wymaganych do realizacji usług (pola oznaczone). Ponadto, w celu świadczenia na rzecz użytkowników naszych serwisów internetowych niektórych usług drogą elektroniczną, możemy zbierać i przetwarzać dane osobowe użytkowników w sposób inny niż rejestracja.

4. Każdemu użytkownikowi, który wypełnił formularz rejestracyjny czy w inny sposób udostępnił nam swoje dane osobowe zapewniamy dostęp do dotyczących go danych w celu ich weryfikacji, modyfikacji lub też usunięcia. Podawanie danych osobowych jest dobrowolne.

5. SPEED nie przekazuje, nie sprzedaje i nie użycza zgromadzonych danych osobowych użytkowników innym osobom lub instytucjom, chyba że dzieje się to za wyraźną zgodą lub na życzenie użytkownika, lub też na żądanie uprawnionych na podstawie prawa organów państwa na potrzeby prowadzonych przez nie postępowań. Możemy jednak ujawnić współpracującym z nami serwisom internetowym czy agencjom reklamowym opracowane przez nas zbiorcze, ogólne zestawienia statystyczne. Zestawienia takie dotyczą głównie oglądalności naszych serwisów i nie zawierają danych pozwalających na identyfikację poszczególnych użytkowników.

Czy można zmienić hasło dostępu do konta?

Tak, w każdej chwili można dokonać zmiany hasła do swojego konta. Aby to zrobić należy kliknąć na zakładkę "ZMIEŃ DANE" w panelu klienta.

Co należy zrobić w przypadku kiedy nie pamiętam hasła do logowania?

Jeśli zapomniałeś hasło, wystarczy kliknąć link znajdujący się pod formularzem logowania "Nie pamiętasz hasła? Przypomnij!" . Po podaniu adresu mailowego i wpisaniu hasła zabezpieczającego, na Twoją skrzynkę emailową zostanie wysłany link umożliwiające reset i zmianę hasła.

Jakie są poszczególne etapy realizacji zamówienia?

Jeśli chcesz złożyć zamówienie należy posiadać konto. Można je zarejestrować przed złożeniem zamówienia lub w jego trakcie. (aby zarejestrowac konto kliknij TU )

Aby złożyć zamówienie wybierz produkt, który Cię intreuje. W karcie produktu wskaż interesujące Cię parametry. W tabeli poniżej wyswietla się ceny dla poszczególnych nakładów. Wybierz nakład, który Cię interesuje i kliknij w przycisk "do koszyka". 

Aby zamówić kilka produktów powtórz powyższe kroki.

W widoku "koszyk"masz możliwość wgrania plików graficznych do swojego zamówienia. Aby to zrobić kliknij w przycisk "dodaj plik" przy nazwie produktu (pliki można dodać także w późniejszych etapach).

Zanim przejdziesz dalej wybierz formę wysyłki, zaznacz jeśli chcesz otrzymać fakturę lub zmienić dane nadawcy.

Sprawdź cz wszystkie pozycje w koszyku się zgadzają i przejdź dalej klikająć w przycisk "złóż zamówienie".

Jeśli nie zalogowałeś się wcześniej, kolejny etap to logowanie. Jeśli masz już założone konto - zaloguj się, jeśli nie - wypełnij formularz rejestracyjny podając dane teleadresowe, do wysyłki oraz logowania.

Kolejna strona to widok podsumowujący Twoje zamówienie. Na tym etapie możesz jeszcze edytować dane do wysyłki, nadawcy, a także dodać komentarz do zamówienia. Jeśli wszystko się zgadza, kliknij "potwierdź zamówienie".

Twoje zamówienie zostało złożone. Jeśli nie wgrałeś wcześniej plików, możesz to zrobić teraz lub później, logując się do swojego konta w panelu Klienta.

Po otrzymaniu wpłaty oraz akceptacji plików od Ciebie rozpoczyna sie proces realizacji zamówienia. W przypadku wybrania opcji płatności za pobraniem, realizacja zamówienia następuje natychmiast po akceptacji przesłanych przez Ciebie plików.

W jaki sposób można sprawdzić status zamówienia?

Status zamówienia można sprawdzić po zalogowaniu sie do swojego Panelu klienta.

W zakładce „Zamówienia” widnieją wszystkie informacje na temat bieżących zamówień łącznie z ich statusem. Po rozwinięciu szczegółów zamówienia można je opłacić, przesłać pliki z grafiką oraz je zaakceptować.

W jaki sposób liczony jest czas realizacji zamówienia?

Termin realizacji jest liczony od momentu akceptacji przez nas plików.
Jeśli akceptacja pliku jest do godziny 14:30 danego dnia, to ten dzień jest liczony do terminu realizacji zlecenia.
Jeśli akceptacja danego pliku była po godzine 14.30 to termin realizacji jest liczony od nastepnego dnia roboczego.
Terminy realizacji zlecenia są podane na stronie przy danym produkcie i w pliku pomocy. Informacja o terminie wysyłki gotowego produktu jest wysyłana do klienta automatycznie po zaakceptowaniu przez weryfikatora plików do danego zlecenia. Jest ona również dostępna w panelu klienta w zakładce "zmówienia" pod przyciskiem szczegóły.

Uwaga! Jeśli wybrali Państwo płatność za pomocą przelewu, proces weryfikacji możemy rozpocząć dopiero po otrzymaniu potwierdzenia z platnosci.pl.
Jeżeli Państwo dokonali przelewu poza systemem platnosci.pl, proces weryfikacji możemy rozpocząć dopiero po otrzymaniu przez nas potwierdzenia przelewu bankowego (mail, fax) i poprawnym zweryfikowaniu wpłaty przez naszą księgowość.

Czy możliwe jest skrócenia terminu realizacji zamówienia?

Podane na stronie terminy realizacji dotyczą zamówień on-line. Jeśli jesteście Państwo zainteresowani skróconym terminem realizacji, prosimy o przesłanie zapytania na email info@drukarniaspeed.pl przed złożeniem zamówienia w naszym sklepie. 

 

Ile jest czasu na dokonanie przelewu zanim zamówienie przestanie być ważne?

nieopłacone zamówienia usuwane są po 14 dniach. Zalecamy po dokonaniu przelewu, przesłanie potwierdzenia wpłaty na adres sklep@drukarniaspeed.pl 

Czy możliwa jest wysyłka zamówienia poza granice Polski?

Zamówienia składane za pomocą serwisu www.drukarniaspeed.pl realizowane są wyłącznie na terenie Polski.

Jesli chesz wysłać swoje zamówienie poza granice Polski skontaktuj się z nami mailowo na adres info@drukarniaspeed.pl 

Czy można zamówić produkt nie wymieniony w ofercie standardowej na stronie portalu?

Jeśli na stronie naszej nie znalazłeś interesującego Cię produktu, wyślij do nas zapytanie na adres info@drukarniaspeed.pl  Wycenę prześlemy co Ciebie w ciągu 24 godzin (w dni robocze od poniedziałku do piątku). 

Czy można zamówić wykonanie projektu?

tak, wykonujemy projekty graficzne do kampanii reklamowych naszych Klientów. Zapytania dotyczące wykonania projektu prosimy kierować na adres: info@drukarniaspeed.pl 

Czy przed wydrukowaniem zlecenia możliwe jest wykonywane druku próbnego tzw proofa?

Oczywiście, na Państwa życzenie wykonujemy proof cyfrowy. Proszę pamiętać, że jest to odrębna usługa niezależna od zamówienia głównego. Proof jest wysyłany przesyłką kurierską lub do odbioru osobistego w Długołęce pod Wroclawiem. 

Aby zamówić proof do swojego zamówienia głównego, prosimy o umieszczenie takiej informacji w komentarzu do zamówienia on-line, lub przesłanie takiej informacji emailem na adres: info@drukarniaspeed.pl 

Czy możliwe jest użycie innych rodzajów uszlachetnienia niż te wskazane przy danym produkcie?

Jesteśmy w stanie zrealizować niemal każde niestandardowe zlecenie. Jeśli interesują Cie inne rodzaje uszlachetnienia, nietypowe formaty lub inne niespotykane opcje, skontaktuj się z nami mailowo pod adresem info@drukarniaspeed.pl lub telefonicznie 71/354-88-20 

W jaki sposób można dokonać płatności za zamówione produkty?

Proponujemy Państwu następujące formy płatności:

 

Przelew tradycyjny bezpośrednio na konto firmowe

Przy tej formie płatności klient nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów, płacąc tylko za towar (koszty transportu wliczone są w cenę produktu.).

Przelew należy zrealizować na otrzymany w mailu numer konta, wpisując w tytule przelewu nr zamówienia.

Konto firmowe

Adres Banku

Nazwa Banku: BZWBK

Nr konta : 50 1090 2590 0000 0001 3061 2507

 

Karta kredytowa /szybki przelew internetowy

Bezpieczne płatności online realizowane są za pośrednictwem serwisu platnosci.pl .

 

Bezpieczeństwo transakcji
Wymiana informacji pomiędzy sklepem / serwisem oraz bramkami jest szyfrowana w oparciu o technologie SSL.

Płatności

 

Za pobraniem

Przy płatności "za pobraniem" klient dokonuje zapłaty za towar u kuriera. W chwili obecnej realizujemy zamówienia za pobraniem do kwoty 500 zł / netto (615 zł / brutto).

Do jakiej kwoty zlecenia realizowana jest forma płatności „za pobraniem”?

Forma płatności "za pobraniem" realizowana jest do kwoty 500,00 PLN brutto.

Jak wygląda procedura anulowania opłaconego zlecenia? Czy wiąże się to z dodatkowymi kosztami?

Zamówienie może zostać anulowane tylko do momentu akceptacji plików. Wówczas nie wiąże się to z dodatkowymi kosztami, a wpłacona kwota zostanie zwrócona na konto, z którego została dokonana wpłata.

Aby anulować zamówienie należy skontaktowac się telefonicznie z naszym Biurem Obsługi Klienta pod numerem telefonu 71/736 0 736 oraz wysłać wiadomość email na adres info@drukarniaspeed.pl 

W jaki sposób moje zamówienie dotrze do miejsca przeznaczenia?

Dostawy realizujemy kurierem GLS, DPD lub korzystamy z własnego transportu.

Możliwy jest także odbiór osobisty w Długołęce k. Wrocławia, ul. Robotnicza 45-47.

Czy za wysyłkę materiałów trzeba dodatkowo zapłacić?

Koszty transportu wliczone są w cenę produktu.

Jak przygotować pliki do druku?

Pliki do naświetlania należy przygotować w postaci plików PDF (ver. PDF/X1-a) z zawartą w nich informacją o wymiarach strony i spadach (TrimBox i BleedBox). Przyjmujemy również pliki w formacie PS, PRN, EPS, TIFF. W takich wypadkach plik powinien być umieszczony na środku strony.

Wszystkie elementy spadowe na stronie powinny wychodzić min. 3 mm poza linie cięcia (format netto) ze wszystkich 4 stron, bez względu na to, czy należą do stron parzystych, czy nieparzystych. Standardowo rozdzielczość obrazów osadzonych w projekcie powinna wynosić 300 dpi.

Wskazany profil kolorów – ISO coated v2. Używanie kolorów dodatkowych (spot), np. standardu Pantone powinno być wyraźnie zaznaczone w zleceniu.

Nie ponosimy odpowiedzialności za konwersję kolorów z przestrzeni RGB do standardu CMYK oraz rozbarwienie kolorów dodatkowych (np. PANTONE, HKS itp.) do CMYK oraz za umieszczenie w pracy bitmap w zbyt małej rozdzielczości.
Przekazując dane niezgodne z przestrzenią barwną wymaganą w tej specyfikacji, klient zgadza się na wykonanie konwersji i ponosi odpowiedzialność za wszystkie odstępstwa barwne z tego tytułu.

W przypadku dostarczenia plików otwartych (np. z programów takich jak: CorelDraw, Illustrator, InDesign) należy skontaktować się z naszym Działem DTP w celu ustalenia sposobu oraz kosztów przygotowania pracy do druku.

Dodatkowo przy każdym produkcie znajdują się szablony pomocne w poprawnym przygotowaniu pliku do druku - w różnych formatach.

Jakiej rozdzielczości powinny być zdjęcia użyte w projekcie?

Standardowo rozdzielczość obrazów osadzonych w projekcie powinna wynosić 300 dpi. W szczególnych przypadkach rozdzielczość ta może być mniejsza, np. plakaty B1- rozdzielczość 200 dpi jest wystarczająca.

W jakich formatach powinny być zapisane i przesłane pliki do druku?

Pliki do naświetlania należy przygotować w postaci plików PDF (ver. PDF/X1-a) z zawartą w nich informacją o wymiarach strony i spadach (TrimBox i BleedBox). Przyjmujemy również pliki w formacie PS, PRN, EPS, TIFF. W takich wypadkach plik powinien być umieszczony na środku strony.

W przypadku dostarczenia plików otwartych (np. z programów takich jak: CorelDraw, Illustrator, InDesign) należy skontaktować się z naszym Działem DTP w celu ustalenia sposobu oraz kosztów przygotowania pracy do druku

W jaki sposób należy przygotować plik do druku katalogu?

Katalog najlepiej przesłać do nas w jednym pliku PDF!

Plik powinien zawierać pojedyncze strony!(w żadnym wypadku składki)

Jeśli strony nie są numerowane (nie posiadają paginacji) to powinny być ponumerowane poza liniami cięcia.

Strony powinny być poukładane w pliku strona po stronie (tzn. 1 strona okładki 2 strona okładki, 1 strona środków, kolejna strona środków (…) ostania strona środka, przedostatnia strona okładki i ostatnia strona okładki).
Praca powinna:
- być wyśrodkowana
- zawierać spady oraz linie cięcia.
- powinna być przygotowana w kolorystyce CMYK, bez dodatkowych kolorów (np. PANTONE)
- wszystkie czcionki powinny być zamienione na krzywe, a profile kolorystyczne usunięte.
- obiekty graficzne przygotowane w rozdzielczości 350 dpi.

W jaki sposób można złożyć reklamację?

Reklamację może złożyć każdy Użytkownik za pośrednictwem systemu logując się na swoje Konto. W wypadku, gdy z uwagi na brak poprawnego funkcjonowania Konta jest to niemożliwe, Użytkownik może złożyć reklamację za pomocą poczty elektronicznej na adres: reklamacje@drukarniaspeed.pl 

Jak długo po otrzymaniu przesyłki można zgłosić reklamację i jaki jest okres oczekiwania na jej rozpatrzenie?

Reklamacja może zostać złożona w terminie do 30 dni od dnia dostawy towaru do Użytkownika.

Reklamacje będą rozpatrywane w czasie nie dłuższym niż 14 dni roboczych, licząc od dnia zgłoszenia, przy czym w przypadkach bardziej skomplikowanych, termin ten może ulec wydłużeniu, o czym Użytkownik zostanie poinformowany. Z uwagi na to, że Usługa nie jest sprzedażą, o której mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, art. 8 ust. 3 powyższej ustawy nie stosuje się.

Co oznaczają parametry druku określane jako: 4 /4 , 4/1, 4/0?

- 4/4 oznacza zadruk obustronny w pełnej kolorystyce ( tzn. 4 składowe palety CMYK na obu stronach).
- 4/1 jest określeniem druku dwustronnego, przy czym strona 1 jest w pełnej kolorystyce, a strona 2 posiada tylko jeden kolor składowy palety CMYK np. Yellow lub Black.
- 4/0 oznacza zadruk jednostronny w pełnej gamie kolorów CMYK

Rodzaje surowców i formaty arkuszy w poligrafii

RODZAJE SUROWCÓW I FORMATY ARKUSZY W POLIGRAFII

Obecnie rynek poligraficzny oferuje szeroką gamę podłoży do druku – papiery, kartony i tektury. Do ich produkcji używane są włókniste surowce roślinne, min. włókno lnu, konopii, bawełny oraz drewna iglastego. Najważniejszą rolę w produkcji papieru odgrywają:

- Surowiec włóknisty, powstały z lnianych, bawełnianych i konopnych szmat poddanych procesom oczyszczania, gotowania i rozdrabniania

- Ścier drzewny

- Celuloza

 

Ze względu na surowiec zastosowany do produkcji papieru wyróżnić można:

- Papier bezdrzewny

- Papier półdrzewny

- Papier drzewny

- Papier mieszany

Ze względu na gramaturę (masa jednego metra kwadratowego wyrażona w gramach) wyróżnia się:

- Bibułki (gramatura: 28g)

- Papier (gramatura od: 29 do 160g)

- Karton (gramatura od 160 do 315g)

- Tektura (gramatura powyżej 315g)

W druku offsetowym najczęściej stosowane surowce to:

> PAPIER OFFSETOWY – jest to papier mocno zaklejony w masie i powierzchniowo, odporny na zrywanie powierzchniowe; charakteryzuje się niskim stopniem pylenia; ma szerokie zastosowanie przy produkcji ulotek i gazetek; jest idealny jako surowiec do druku książek;

> PAPIER POWLEKANY – idealny surowiec do produkcji wyrobów wysokiej jakości: ulotek, folderów, katalogów; charakteryzuje się wysoka gładkością i połyskiem, dzięki czemu uzyskać można doskonałe odwzorowanie kolorów

> KARTONY I TEKTURY – mają szerokie zastosowanie do produkcji opakowań, okładek książek i katalogów; w zależności od zastosowania produktu końcowego można wybierać z szerokiej gamy kartonów o różnych sztywnościach, gramaturach czy kolorów; wyróżnia się:

- KARTONY POWLEKANE Z BIAŁYM SPODEM (GC1) – idealne do produkcji opakowań w przemyśle kosmetycznym, ekskluzywnych katalogów i albumów

- KARTONY POWLEKANE Z KREMOWYM SPODEM (GC2) – szeroko stosowane w produkcji opakowań – również w branży farmaceutycznej

- KARTONY MAKULATUROWE (GD) – karton często stosowany do produkcji opakowań, w których strona wewnętrzna nie odgrywa większej roli;

- PAPIER SAMOPRZYLEPNY – składa się z dwóch warstw: podłoża papierowego jednostronnie powleczonego oraz warstwy spodniej pokrytej warstwą klejową; stosowany do produkcji etykiet samoprzylepnych

- PAPIER i KARTON OZDOBNY – zazwyczaj są to surowce o fakturowanej powierzchni , białe lub barwione w masie; stosowany zazwyczaj do produkcji zaproszeń, opakowań okolicznościowych; idealne do kreowania pozytywnego wizerunku firmy

> PAPIER SAMOKOPIUJĄCY – jest to rodzaj surowca posiadający warstwy funkcjonalne dzięki którym możliwe jest kopiowanie; papier zaklejony w masie , biały lub barwiony; występuje w trzech rodzajach:

- CB – warstwa przenosząca – spód powleczony jest warstwą mikrokapsułek, umożliwiających przeniesienie barwnika na druga stronę
- CFB – warstwa przyjmująco-przenosząca; wierzch jest powleczony substancją przyjmującą barwnik a spód warstwą mikrokapsułek, dzięki którym barwnik przenoszony jest na drugą stronę
- CF- warstwa przyjmująca ; wierzch powleczony jest substancją przyjmującą barwnik

> TEKTURA – to najgrubszy materiał w poligrafii; stosowana najczęściej w produkcji opakowań – zazwyczaj używana w procesie kaszerowania (pokrywanie tektury innym surowcem zadrukowanym); wyróżnia się dwa rodzaje tektury:

- TEKTURA LITA
- TEKTURA FALISTA (najpopularniejsze rodzaje fali: fala B, fala C, fala E – mikrofala)
W poligrafii stosowane są 3 podstawowe grupy formatów papieru:


Poniżej tabelaryczne zestawienie formatów arkuszy w poligrafii:

A – wielkość formatu jest obliczana według stosunku boków (1 do pierwiastka z 2) z zaokrągleniem do milimetrów; po złożeniu arkusza na pół krótszymi bokami do siebie uzyskuje się dwa arkusze o takiej samej proporcji boków co arkusz wyjściowy – format A1 jest zatem połową formatu A0, A2 połową A1, itd.

B – rozmiar tego formatu to średnia geometryczna dwóch pośrednich wymiarów formatu A (stosunek 1 do pierwiastka z 2), np. wymiary boków B1 są średnią geometryczną z boków A1 i A0

C – wymiary formatów C są średnią geometryczną z odpowiednich wymiarów A i B, np. format C2 jest średnią geometryczną z A2 i B2; formaty te odnoszą się zwykle do kopert;


FORMATY PAPIERU

formaty papieru

Co to jest spad?

Spad drukarski - obszar druku, który wychodzi poza krawędź ostatecznej publikacji. Spad gwarantuje, że obszar druku będzie dochodził do samej krawędzi po przycięciu arkusza.

Co oznaczają nazwy CMYK i RGB?

RÓŻNICE POMIĘDZY RGB A CMYK

Wiele osób składających zlecenie druku w firmach poligraficznych spotkało się z sytuacja, w której barwy projektu w wersji elektronicznej odbiegały od rzeczywistej kolorystyki  wyrobu gotowego. Przyczyną tego było przygotowanie projektu w przestrzeni barwnej RGB i brak jego przekształcenia do CMYK-a.
Czym zatem jest RGB i CMYK i jakie są miedzy nimi różnice ?
Nazwa CMYK pochodzi od nazw barw tworzących tę przestrzeń barwną:
•    C – (ang. Cyan) – to odcień niebieskiego – błękitno-szafirowo-turkusowy
•    M – (ang. Magenta) – jest to kolor zbliżony do purpury, karmazynu i amarantu
•    Y – (ang. Yellow) – to kolor żółty
•    K – (ang. Black) – kolor czarny


kolory cmyk 

CMYK to zestawienie czterech kolorów podstawowych farb drukarskich stosowanych w poligrafii.  Poprzez mieszanie tych barw otrzymać można całą gamę barw.
Wyświetlając na monitorze obraz w postaci CMYK uzyskamy jedynie zbliżony obraz do  rzeczywistych barw CMYK; dzieje się tak dlatego, że monitory, skanery, aparaty fotograficzne pracują w przestrzeni RGB.
RGB – to przestrzeń barwna, której nazwa oznacza:
R – (ang. Red)
G – (ang. Green)
B – (ang. Blue)
 
kolory rgb

Różnica między CMYK a RGB jest wyraźnie widoczna – barwy RGB są zdecydowanie bardziej soczyste niż w przypadku CMYK-a;  to właśnie powoduje, że  intensywna kolorystka na projektach po wydrukowaniu może okazać się  zdecydowanie bledsza.  Żeby uniknąć rozczarowania należy przekonwertować projekt z RGB do CMYK-a;
Jeśli zależy nam na sprawdzeniu jak dokładnie będzie wyglądała kolorystyka naszego projektu na końcowym etapie produkcji, można zlecić drukarni wykonanie odbitki próbnej – proofa,  z symulacją wybranego podłoża .

Obróbka produktów poligraficznych

Do uzyskania ostatecznej formy produktu poligraficznego, poza samym drukiem, niezbędne jest wykonanie szeregu prac wykończeniowych. W  niektórych przypadkach są one dużo bardziej czasochłonne niż sam druk.  Przykładem pracy, która wymaga złożonej obróbki są książki, które po wykonaniu zadruku przechodzą jeszcze przez wiele procesów introligatorskich.
 

KROJENIE – jest to podstawowy proces dla większości produktów poligraficznych; w trakcie krojenia na stos arkuszy opada belka dociskowa, następnie nóż przymocowany do belki dociskowej i dzięki temu stos zostaje przecięty. Wyróżnić można krojenie dyferencyjne (okrawanie), które polega na odkrawaniu pasków brzegowych arkuszy przed drukowaniem lub  obróbką wykończeniową oraz krojenie dzielące (przekrawanie), które polega na krojeniu arkusza na mniejsze użytki  o określonym formacie.
 

 

FALCOWANIE (ZŁAMYWANIE) – jest to składanie arkuszy w określony sposób; najczęściej stosowane rodzaje falcowania:

> jednozłamowe – składanie arkusza na pół

> prostopadłe („krzyżowe”) - stosowane w przypadku falcowania arkuszy  broszur, książek, wydawnictw, itp.

> równoległe zwykłe – stosowane w przypadku falcowania ulotek i formularzy

> równoległe harmonijkowe – stosowane głównie przy falcowaniu ulotek, map, broszur reklamowych

> równoległe obejmujące – wykorzystywane przy składaniu prospektów, broszur

> równoległe obwolutowe -  to sposób falcowania głównie 12 – i 24- stronicowych elementów (zazwyczaj w formie kwadratu)

 

LAKIEROWANIE – to proces , który ma na celu nadanie odbitkom wysokiego połysku jak również zabezpieczenie odbitki przed uszkodzeniem; najczęściej stosowane lakiery to:

> lakier dyspersyjny – nakładanie lakieru możliwe jest bezpośrednio w maszynie drukarskiej dzięki temu, że utworzona warstwa w bardzo szybkim czasie schnie. Lakier dyspersyjny często stosowany jest na produktach w celu zabezpieczenia powierzchni przed ścieraniem się farby drukarskiej (np. na różnego rodzaju opakowaniach)

> lakier UV – charakteryzuje się wysokim połyskiem oraz wysoka odpornością na różne warunki zewnętrzne;  po nałożeniu warstwy lakieru w ciągu ułamku  sekundy następuje utwardzenie.

 

LAMINOWANIE – jest to jedna z form uszlachetniania druków;  dzięki pokryciu arkusza warstwą folii polimerowej  osiągnąć można większą sztywność materiału z wysoką odpornością na warunki zewnętrzne;  foliowanie stosowane jest często w przypadku folderów bigowanych w celu uniknięcia widocznego złamania surowca na grzbiecie; duże walory estetyczne folii zachęcają klientów do wybierania tej właśnie formy uszlachetniania swoich prac – często foliowanie (matowe) jest łączone z innym rodzajem uszlachetnienia – z wybiórczym lakierowaniem UV – daje to efekt zaakcentowania elementu pokrytego lakierem UV. Doskonale sprawdza się na wysokiej jakości produktach.

 

TŁOCZENIE – polega na kształtowaniu powierzchni produktu za pomocą nacisku; najczęściej wykorzystywane jest przy produkcji opakowań, wysokiej jakości katalogów, broszur, okładek książkowych. Wyróżnia się:

> tłoczenie bezbarwne – ma na celu wyłącznie uwypuklenie poszczególnych elementów na zadrukowanych arkuszach

> tłoczenie na gorąco – na arkusz nanoszona jest metaliczna, lub bezbarwna folia  pod wpływem działania nacisku i ciepła. Metoda często stosowana w ekskluzywnych opakowaniach , dająca efekt złocenia

 

SZTANCOWANIE – jest to proces wykrawania z arkusza drukowego użytków o nieregularnych kształtach, których nie uda się uzyskać poprzez krojenie;  do procesu sztancowania niezbędny jest wykrojnik za pomocą którego można zarówno wyciąć pożądane kształty (dzięki nożom tnącym) jak i wygniatać w podłożu linie o określonych kształtach (dzięki nożom bigującym) i uzyskać w ten sposób produkt gotowy do dalszej obróbki – np. sklejania. Najczęściej sztancowane są wszelkiego rodzaju opakowania.
 

OPRAWA – to końcowy etap produkcji broszur, książek, gazet;  wyróżnia się następujące rodzaje opraw:

> oprawy miękkie, a wśród nich:

- miękka zeszytowa
- miękka klejona / bezszwowa
- miękka blokowa
- miękka szyta

> oprawa półtwarda

> oprawa twarda

> oprawa specjalna

Co to jest proof cyfrowy?

Proof jest to wydruk podglądowy dla klienta na specjalnym papierze proofowym.
Proof robi się po to, aby porównać kolorystykę zadaną w pliku z kolorami, które zostaną wydrukowane na pracy końcowej. Zgodność kolorów pomiędzy proofem, a wydrukiem końcowym wynosi 95%.

Nie znalazłeś odpowiedzi?

Zadzwoń: 71 736 0 736

Napisz: info@drukarniaspeed.pl

Infolinia czynna w dni robocze
w godzinach: 8:00 - 16:00